ROMÂNIA PESTE 100 DE ANI

Romania

România peste 100 de ani sper să păstreze și să dezvolte marca Dacia.

Dacia a luat naştere în 1966 la Colibaşi (astăzi Mioveni), judeţul Argeş, având la bază un acord între autorităţile comuniste şi producătorul francez de automobile, Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. Construcţia Uzinei de Autoturisme Mioveni a început în 1966 şi s-a încheiat într-un timp record de doar un an şi jumătate. La 1 iulie 1968, încep testele la cele 217 staţii de lucru din uzină, iar pe la august 1968 se testează primul motopropulsor. La 20 august 1968 se începe producţia modelului Dacia 1100, un model sub licenţa Renault R8; acesta era o berlină cu tracţiune şi motor pe spate. Primul automobil ieşit pe poarta fabricii a fost făcut cadou preşedintelui Republicii Socialiste România de atunci, Nicolae Ceauşescu. Conform contractului, Renault furniza toate părţile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia să le asambleze. Din 1968 şi până în 1972, aproximativ 44.000 de autoturisme Dacia 1100 au fost produse, în 1970 apărând o uşoară modificare estetică la partea frontală. A mai fost produs, deşi în număr limitat, modelul 1100S, cu 2 perechi de faruri şi un motor mai puternic, folosit de poliţie şi în cursele de raliu. Puţine au mai rămas în stare de funcţionare. Dacia 1300 După Dacia 1100, a urmat Dacia 1300, care a intrat în producţie în august 1969, un model sub licenţa R12, fiind prezentată la saloanele auto de la Bucureşti şi Paris. Modelul 1300 era o berlină cu 4 uşi şi tracţiune pe faţă. Între 1970 şi 1980, Dacia dezvoltă o întreagă gamă de modele ce va cuprinde mai multe tipuri de vehicule de persoane şi utilitare. Astfel, în 1970 apar versiuni ale Daciei 1300 berline, printre care: 1300L (de la „lux”), 1300LS („lux super”, destinată membrilor importanţi ai PCR), în 1973 este lansat modelul break, iar în 1975 modelul Dacia 1302 (gen papuc, fabricat în 2000 de exemplare, până în 1982).